Szybciej, krócej, mobilnie… Jak zmieniły się szkolenia korporacyjne w pandemii COVID-19?
1/20/20252 min czytać


Miniony rok to dla firm szkoleniowych prawdziwy roller-coaster. Od pełnego lockdownu, przez pierwsze próby wdrożenia szkoleń online, aż do rozkwitu szkoleń prowadzonych przez Internet, i nagłego powrotu do szkoleń stacjonarnych. Przeciążenie komunikacją zdalną radykalnie zmieniło rynek szkoleń. Nowa normalność, której obecnie doświadczamy w szkoleniach to już całkiem inny świat niż przed uderzeniem koronawirusa. Warto, więc prześledzić, jak zmienił się rynek szkoleń korporacyjnych w pandemii COVID-19?
Zmiany, których można się spodziewać w szkoleniach korporacyjnych po pandemii
Zdaniem światowych ekspertów pandemia koronawirusa przyniosła wiele zmian w przebiegu szkoleń firmowych. Przede wszystkim nauczanie ma być szybsze. Konieczna jest obowiązkowa kompatybilność zasobów edukacyjnych z urządzeniami mobilnymi, wzrasta także rola microlearnigu. Millennialsi oraz pokolenie Z oczekują, że szkolenia będą szybkie, ładnie zaprojektowane, innowacyjne i dostępne na najnowszych platformach internetowych, z których oni korzystają na co dzień.
W 2020 szkoliliśmy się mniej, więc teraz nadrabiamy
Według danych Eurostat w 2020 roku udział dorosłych w uczeniu się w UE był o 9,2% niższy w porównaniu z 2019 rokiem. Pandemia ograniczyła liczebność zespołów, zarówno ze względu na zwolnienia, opiekę nad dziećmi, jak również kwarantanny i zwolnienia lekarskie. Wraz z tymi ograniczeniami skurczyły się również firmowe budżety czasu przeznaczanego na szkolenia. W raporcie LinkedIn „2020 Workplace Learning Report” 49% ankietowanych powiedziało, że nie miało czasu na naukę w pracy w trakcie pandemii. W rezultacie dla wielu osób pandemia zahamowała pozyskiwanie nowych kwalifikacji. Ograniczenia czasowe przyniosły jednak istotne zmiany na rynku szkoleń i zaowocowały wprowadzeniem nowych formatów tzw. mikroszkoleń i szkoleń just in time.
Ciągle popularne szkolenia wspierające menedżerów w lockdownie
Firmy dotknięte lockdownem na początku cięły budżety związane ze szkoleniem pracowników, inwestując głównie w szkolenia związane z umiejętnościami technicznymi i zarządzaniem zdalnym. Jednak z czasem okazało się, że zmiany i wyzwania związane z pracą zdalną wymagają nowych umiejętności oraz przeciwdziałania negatywnym skutkom dystansowania się i społecznej separacji. Po pierwszej fali pandemii, w momencie, gdy jasne stało się, że szybki powrót do biur się odwlecze, wiele firm zaczęło na nowo inwestować w szkolenia i spotkania coachingowe oraz zdalne wsparcie psychologiczne dla menedżerów. Konieczne stały się również szkolenia podnoszące umiejętności komunikacyjne, które w wirtualnym świecie spotkań na platformach Zoom i Teams stały się po prostu nieodzowne, by móc nadal zarządzać zespołami czy budować więzi z klientami. Szkolenia te nadal pozostają istotne ze względu na możliwą kolejną falę zakażeń i prawdopodobny przynajmniej częściowy powrót do rozwiązań home office.
Całość dostępna na stronie: https://rig.katowice.pl/szybciej-krocej-mobilnie-jak-zmienily-sie-szkolenia-korporacyjne-w-pandemii-covid-19/
Adres
Al. Jerozolimskie 81, 17 p. PRCN
Central Tower 02-001 Warszawa
Kontakt:
prcn@prcn.pl
+48 501 162 317