Polacy o lobbingu: jak chcą wpływać na prawo?

6/27/20251 min czytać

Podsumowanie badania Związku Firm Public Relations

Polacy chcą wpływać na tworzone prawo i coraz bardziej otwarcie dają przyzwolenie do takiego działania innym uczestnikom życia społecznego. Polacy nie chcą ograniczać swojego wpływu na państwo wyłącznie do aktu głosowania raz na cztery lata. Oczekują mechanizmów, które umożliwią im aktywny udział w procesach legislacyjnych — takich, które będą zarówno przejrzyste, jak i inkluzywne. To główny wniosek z badania Związku Firm Public Relations (ZFPR) i SW Research, przeprowadzonego 20 lat po uchwaleniu Ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

Jednym z celów ZFPR jest wyznaczanie i promocja najwyższych standardów w obszarze dialogu społecznego. Badanie to kolejna inicjatywa – wcześniej, w 2024 roku, nasza organizacja opracowała i wdrożyła Kodeks Dobrych Praktyk Public Affairs. Dlatego zaprezentowany Raport nie jest jedynie diagnozą stanu obecnego — stanowi też zaproszenie do dalszej debaty o przyszłości reprezentacji interesów różnorodnych grup społeczeństwa obywatelskiego, Polsce oraz otwartości klasy politycznej na postulaty wyborców, wspieranych przez NGO’sy, przedsiębiorców, specjalistów public affairs czy lobbystów – powiedziała Katarzyna Życińska, prezeska Związku Firm Public Relations (ZFPR).

Cały tekst: Polacy o lobbingu: jak chcą wpływać na prawo? – ZFPR.PL

Raport z badania: Polacy o lobbingu: jak chcą wpływać na prawo? – ZFPR.PL