ESG w erze Przemysłu 4.0. Jak najnowsze technologie kształtują zrównoważony rozwój?
8/26/20245 min czytać
W dobie globalnych wyzwań ekologicznych i społecznych, transparentność, autentyczność oraz zaangażowanie w działania prospołeczne i proekologiczne, stają się kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstw. Strategiczne podejście do ESG (Environmental, Social, and Governance) oraz CSR (Corporate Social Responsibility) nie tylko buduje reputację marki, ale przekłada się również na jej długoterminową wartość na rynku.
Czym jest ESG?
ESG stanowi skrót od Environmental, Social, and Governance, czyli środowiskowe, społeczne i zarządcze aspekty działalności przedsiębiorstwa. Koncentruje się w szczególności na tym, jak prowadzona działalność wpływa na środowisko, w jaki sposób traktuje pracowników oraz społeczność wokół organizacji, a także na tym, jak zarządza swoimi procesami i strukturami. Wskazane kryteria stały się istotne zarówno dla inwestorów, jak i dla konsumentów, którzy coraz częściej zwracają znaczącą uwagę na etyczne i zrównoważone praktyki biznesowe.
Rosnący wpływ ESG.
Według ICCO World PR Report, aż 49% respondentów zauważa rosnące zainteresowanie usługami agencji PR skupiających się na ESG, co podkreśla znaczenie tych strategii w budowaniu zaufania i lojalności wśród klientów, inwestorów oraz partnerów biznesowych. Dodatkowo, 69% konsumentów preferuje przedsiębiorstwa, które aktywnie dbają o aspekty ESG, co zmienia sposób postrzegania marki przez odbiorców i stawia przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania w zakresie autentyczności i skuteczności przekazu.
„Najlepszą praktyką jest przede wszystkim zapewnienie długoterminowego charakteru projektu i działań z obszaru ESG, czyli przewidywanie, że nie tylko musimy, ale również chcemy je realizować w długofalowej perspektywie. Największym problemem jest natomiast mylenie wartości pomiarów. W kontekście ESG jest niezwykle ważne, aby w organizacji były przyjęte jasne kryteria i metody mierzenia każdego konkretnego wskaźnika. Ważną kwestią jest taki pomiar kluczowych wskaźników, aby elementy, które wprowadzamy w różnych obszarach, były mierzone w sposób profesjonalny i zrozumiały dla odbiorcy, co zapewnia również ich porównywalność. Niezbędne są szkolenia osób, które są za to odpowiedzialne, ale nie tylko specjalistów ESG czy pracowników PR, ale także wszystkich pracowników wdrażających te zmiany, żeby były one zrozumiałe dla całej firmy”– wskazuje dr hab. Monika Przybysz, prof. UKSW, Katedra Komunikacji Społecznej, Public Relations i Nowych Mediów, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Technologia na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Rozwój technologiczny oferuje niezbędne narzędzia do osiągania celów zrównoważonego rozwoju. Innowacje, takie jak sztuczna inteligencja i analiza big data, umożliwiają bardziej efektywne monitorowanie i zarządzanie wpływem przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Przykładem takich rozwiązań są inteligentne systemy zarządzania budynkami, które minimalizują ślad węglowy, a także platformy cyfrowe, ułatwiające współpracę na rzecz społeczności lokalnych.
„Kluczowe jest jasne komunikowanie wartości i ich wypracowywanie od podstaw, począwszy od samych pracowników. Zbyt często zdarza się, że decyzje narzucane są odgórnie, przy czym menedżerowie często są przekonani o wyższości własnych rozwiązań ze względu na posiadaną wiedzę i kompetencje. Jednakże, pomijanie aspektu ludzkiego oraz brak komunikacji z najmniejszymi i najbardziej podstawowymi jednostkami w organizacji, prowadzi do powierzchownych działań, co bezpośrednio wpływa na kwestię wiarygodności i zaufania, również ze strony inwestorów obserwujących działania firmy. Dlatego też transparentność i uczciwość w przekazywaniu informacji, jak również wspólne wypracowywanie z pracownikami określonej kultury organizacyjnej, są niezbędne. Ważne jest również zainteresowanie samych interesariuszy, osób związanych z organizacją i przedsiębiorstwem, co może przyczynić się do budowania trwałych relacji” – podkreśla dr hab. Małgorzata Suchacka – prof. UŚ, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Nieustanna obserwacja trendów.
Należy zauważyć, że w kontekście postępu technologicznego, nadchodzi era inteligentnych miast i zrównoważonej mobilności. Technologie, takie jak Internet Rzeczy (IoT) i analiza dużych zbiorów danych, umożliwiają tworzenie rozwiązań redukujących emisję CO2 oraz optymalizujących zarządzanie. W celu prawidłowego zarządzania ESG, należy na bieżąco obserwować zarówno trendy społeczne, i jak i trendy ekologiczne. Poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, często wiąże się z korzystaniem z zewnętrznych partnerów, którzy są w stanie wskazać nowe ścieżki dla rozwoju firmy w obszarze ESG. Agencje PR i wyspecjalizowane podmioty mogą pomóc w badaniu nastrojów społecznych, trendów konsumenckich w zakresie oczekiwań społecznych, zmian socjologicznych oraz w prowadzeniu dialogu społecznego, będącego nieodłączną częścią polityk ESG.
CSR. Integralna część strategii budowania marki.
CSR staje się obecnie integralną częścią strategii budowania marki. Przedsiębiorstwa, które aktywnie angażują się w działania na rzecz społeczeństwa, zyskują lojalność klientów oraz budują pozytywny wizerunek na rynku, zyskując dodatkowe korzyści w postaci nowych klientów oraz odbiorców projektów B2B, kładących nacisk na działania ESG. Istotna jest autentyczność działań oraz transparentność komunikacji.
Klucz do zrównoważonej przyszłości.
Przedsiębiorstwa stoją przed szansą wykorzystania postępu technologicznego, nie tylko do zwiększenia efektywności operacyjnej, ale również do realizacji ważnych celów społecznych i ekologicznych. Odpowiedzialne podejście do biznesu, wspierane przez nowoczesne technologie, jest kluczem do budowania zrównoważonej przyszłości dla wszystkich.
Przed przedsiębiorstwami potrafiącymi włączyć strategie ESG do swojej działalności, otwierają się nowe możliwości współpracy z klientami, inwestorami oraz partnerami, którzy cenią zaangażowanie społeczne i ekologiczne.
„Przemysł 4.0 przynosi nie tylko zaawansowane technologie, ale również zmianę w podejściu do odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. Przedsiębiorstwa, które potrafią skutecznie integrować strategie ESG z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, zyskują przewagę konkurencyjną na rynku. Technologia staje się narzędziem do osiągania celów zrównoważonego rozwoju, umożliwiając efektywniejsze zarządzanie zasobami, minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz przyczynia się do budowania lepszych relacji z interesariuszami. Jednakże, klucz do sukcesu leży w autentyczności i transparentności działań. Konsumenci, inwestorzy i partnerzy biznesowi oczekują nie tylko deklaracji, ale realnych i mierzalnych efektów. Należy inwestować w edukację swoich pracowników oraz rozwijać długoterminowe projekty, które przynoszą rzeczywiste korzyści społeczne i ekologiczne. Wprowadzenie zaawansowanych technologii, takich jak IoT, AI czy analiza big data, umożliwiają monitorowanie i poprawę swoich działań w czasie rzeczywistym. To nie tylko zwiększa efektywność operacyjną, ale także kształtuje zaufanie wśród interesariuszy. Przyszłość należy do przedsiębiorstw, które potrafią połączyć innowacje technologiczne z odpowiedzialnym podejściem do biznesu, ale także zaopiekować się lękiem przed technologią, nowym wykluczeniem technologicznym oraz zmniejszonym popytem na pracę, wynikającym z automatyzacji procesów. To wyzwanie zarówno dla menedżerów, jak i komunikacji i HR w ramach funkcjonowania firmy. W epoce Przemysłu 4.0, ESG jest już nie tylko opcją, ale koniecznością, która definiuje długoterminowy sukces i zrównoważony rozwój” – podsumowuje Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN.
Adres
Al. Jerozolimskie 81
Central Tower, 02-001 Warszawa
Kontakt:
prcn@prcn.pl
+48 501 162 317