Trudny powrót po pandemii
11/26/20242 min czytać


Badania opinii pokazują, że powrót do biur po pandemii wcale nie będzie prosty. Podobnie jest wśród młodzieży. Początkowo dzieci chciały powrócić do szkół, niemniej jednak obawiały się wzmożonej dyscypliny, sprawdzianów oraz konieczności wcześniejszego wstawania i dłuższych porannych dojazdów. Podobnie może być z pracownikami. Już dziś, według niektórych sondaży pracownicy chcą powrócić do biur, ale duży odsetek z nich pragnie pozostać w domach i nadal pracować zdalnie lub hybrydowo.
W przypadku pandemii i powrotu do biur menedżerowie powinni liczyć się z klasycznym problemami, że każda zmiana, w tym przypadku nawet powrót do starych zasad może rodzić opór. Należy więc się zastanowić jak „sprzedać” pracownikom pełne otwarcie firm. Podobnie jak szkoły w całej Polsce na nowo „oswajały” dzieci i młodzież z nauką w klasach, tak za chwilę zadaniem menedżerów będzie oswojenie pracowników z końcem lockdown’u i pełnym powrotem do pracy w biurach. Oczywiście, nie każda branża podejmie taką decyzję, ponieważ ostatni rok sprawił, że wiele stanowisk zautomatyzowano, duże korporacje zwolniły również część wynajmowanej powierzchni biurowej, zredukowano też personel pomocniczy obsługujący biura, które niewiele osób odwiedzało w pandemii.
Przed firmami, które polubiły pracę zdalną i widzą dla niej potencjał w budowaniu zarówno oszczędności, jak i rozwoju firmy, pojawi się wyzwanie zakomunikowania pracownikom, że pomimo, iż świat się otwiera, firma nadal będzie korzystała z dobrodziejstw pracy zdalnej. Oznacza to, ustalenie nowych warunków z pracownikami, komunikację korzyści z pracy z domu, ustalenie nowych zasad korzystania ze zredukowanej powierzchni biurowej oraz komunikację zaplecza, jakie oferuje zdalna praca, czyli tych wszystkich najprostszych kwestii od zamawiania kuriera poprzez drukowanie dokumentów, jak i ich obieg wewnątrz firmy. Zarządy firm staną przed koniecznością przekonania pracowników, że to, co do niedawna traktowali, jako okres przejściowy, który kiedyś się skończy będzie ich nową codziennością i zostanie z firmą na dłużej. Już dziś, wiele zagranicznych koncernów buduje taką narrację poprzez pokazywanie pracy zdalnej, jako modelu innowacyjnego, proekologicznego – przyszłościowa forma pracy. Do komunikacji zaprzęga się projektantów przestrzeni biurowych, futurologów oraz doradców ds. HR i PR.
Wiele firm ze względu na specyfikę swojej pracy zdecyduje się jednak na powrót do pracy biurowej dla wszystkich pracowników, w pełnym wymiarze godzin. Oznacza to, zarówno przekonanie zatrudnionych do zaszczepienia się, a następnie przyjmowanie dawek przypominających, zbudowania motywacji do chęci do pracy z biura oraz zmotywowania pracowników do wstawania wcześniej, dłuższych dojazdów i powrotów do domu oraz odbywania spotkań face to face. Należy podkreślić, że dla osób, które boją się zakażenia, nawet zwykłe spotkanie w sali konferencyjnej może być wydarzeniem budującym obawę i lęki. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w pierwszym okresie pracodawcy będą musieli przełamywać lęk przed powracającymi spotkaniami służbowymi, delegacjami krajowymi i zagranicznymi, jak również grupowymi zebraniami wewnątrz firmy.
Całość na stronie: https://rig.katowice.pl/businesshub/
Adres
Al. Jerozolimskie 81, 17 p. PRCN
Central Tower 02-001 Warszawa
Kontakt:
prcn@prcn.pl
+48 501 162 317