Ogólnopolski Program Zwalczania Chorób Infekcyjnych

CASE-STUDIESPUBLIC AFFAIRSEVENT PRREPORTSHCP COOPERATIONMEDIA RELATIONSCAMPAIGNSMEDIA RELATIONS

12/13/20183 min czytać

Ogólnopolski Program Zwalczania Grypy jest inicjatywą niezależnych ekspertów medycznych. Jego kluczowym elementem jest Społeczna Kampania Informacyjna w zakresie profilaktyki grypy, której celem jest popularyzacja wiedzy zarówno o korzyściach wynikających ze szczepień przeciwko grypie, jak i zagrożeniach związanych z powikłaniami pogrypowymi. Projekt realizowany jest przez Fundację Nadzieja dla Zdrowia. Celem przedsięwzięcia jest podnoszenie świadomości i kształtowanie postaw społecznych w celu ograniczenia niekorzystnych skutków medycznych, społecznych i ekonomicznych związanych z zachorowaniami na grypę. Inicjatywa spotkała się z aprobatą i wsparciem ze strony wielu instytucji oraz liderów opinii. W ramach projektu podejmowane są działania skierowane zarówno do środowiska medycznego, jak i samorządów, pracodawców oraz opinii publicznej.

Kanały komunikacji Telewizja – stacje ogólnopolskie i regionalne, radio – rozgłośnie regionalne i ogólnopolskie, prasa – tytuły ogólnopolskie i regionalne, Internet.

Strategia Aktywizacja zarówno instytucji rządowych, jak i organizacji zrzeszających pracodawców w działania na rzecz poprawy poziomu wyszczepialności w społeczeństwie komunikowanie ekonomicznych skutków zachorowań na grypę w oparciu o raport „Grypa i jej skutki” dystrybucja materiałów informacyjnych dotyczących korzyści wynikających z wprowadzania programów szczepień grupowych oraz prowadzenia działań na rzecz profilaktyki grypy(organizacja konferencji prasowych dla dziennikarzy)

Główne działania organizowane w ramach programu:

Flu Meeting – coroczne spotkanie, które jest okazją do podsumowania sezonu grypowego. Co roku wręczane są też nagrody laureatom konkursu „Zdrowe Pióro”. Konkurs ten został zorganizowany w celu uhonorowania dziennikarzy, którzy dzięki swojej pracy przyczyniają się do walki z wciąż rosnącą liczbą zachorowań na grypę oraz pomagają w lepszym zrozumieniu korzyści płynących z profilaktyki grypy. W spotkaniu biorą udział przedstawiciele instytucji publicznych, patronów i partnerów, eksperci medyczni, a także dziennikarze z mediów medycznych, ogólnopolskich i regionalnych.Flu Forum – coroczna debata ekspertów inaugurująca sezon szczepień. W spotkaniu biorą udział przedstawiciele instytucji publicznych, patronów i partnerów, eksperci medyczni, a także dziennikarze z mediów medycznych, ogólnopolskich i regionalnych.

Samorządowy Lider – Podczas Flu Forum przyznawane są nagrody instytucjom i samorządom realizującym programy zdrowotne w zakresie profilaktyki grypy.

Ogólnopolski Dzień Profilaktyki Grypy – został ustanowiony przez OPZG i obchodzony jest 1 października. W ramach tego dnia organizowane są akcje bezpłatnych szczepień w całej Polsce.

FluMania – to gra na urządzenia mobilne. Jest to narzędzie edukacji, które dzięki nowoczesnej i atrakcyjnej formule może efektywnej docierać z wartościowymi treściami do społeczeństwa. Celem gry est promocja profilaktyki grypy, a w szczególności ograniczanie negatywnych skutków grypy. Zadaniem graczy jest opanowanie epidemii grypy rozprzestrzeniającej się w mieście poprzez szczepienia pacjentów z grup ryzyka powikłań pogrypowych.

Grypa w Głowie Polityka – celem ankiety Grypa w Głowie Polityka było poznanie poziomu wiedzy polityków na temat grypy, jej powikłań i leczenia. Istotnym elementem badania była również popularyzacja wiedzy o zagrożeniach związanych z grypą oraz korzyściach stosowania szczepień ochronnych.

Rezultaty

  • Tematyka Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy poruszana była w telewizji publicznej TVP, w radiu (m.in. Plus Radio. Radio Pin, Radio Dla Ciebie, Eska Rock, RMF FM, ZET, Radio Wawa, Polskie Radio), w prasie (m.in. Gazeta Wyborcza, Metro, Tele Tydzień, Głos Pomorza, Echo Dnia) oraz Internecie (m.in. Gazeta Lekarska, onet.pl, gazeta.pl, rynekzdrowia.pl).

  • W roku 2016 w mediach ukazało się 1005 materiałów medialnych poświęconych profilaktyce grypy

  • Ekwiwalent reklamowy (suma wydatków, które musiałyby zostać poniesione w przypadku zakupu reklamy) materiałów o OPZG wyniósł prawie 6 mln zł

  • Potencjalna liczba odbiorców wszystkich materiałów – prawie 30 mln osób (prawie każdy Polak przynajmniej raz zobaczył/usłyszał materiał o szczepieniach przeciw grypie)

  • Na temat OPZG w radiu i telewizji łącznie mówiono przez ponad 3 godziny

  • W ramach bezpłatnej współpracy, spot telewizyjny wyemitowano 63 razy w paśmie przeznaczonym dla kampanii społecznych, w TVP1, TVP2 i TVP INFO; spot radiowy został bezpłatnie wyemitowany 30 razy na antenie Polskiego Radia PR 1