Jak Polacy oszczędzają na zakupach spożywczych? Promocje najczęstszym sposobem na drożyznę
9/23/20254 min czytać


Produkty spożywcze nieustannie drożeją, stając się poważnym obciążeniem dla domowych budżetów w Polsce i Europie. W odpowiedzi na rosnące ceny żywności Polacy zmieniają swoje codzienne nawyki zakupowe. Z badania przeprowadzonego na zlecenie agencji PRCN wynika, że aż 53% ankietowanych deklaruje, że aktywnie poszukuje promocji i korzysta z kuponów rabatowych, by ograniczyć wydatki na jedzenie. Coraz większą popularnością cieszą się także inne sposoby oszczędzania, m.in. częstsze gotowanie w domu czy kupowanie produktów marek własnych.
Rynek spożywczy kształtowany przez ekonomię
W ostatnich latach rynek spożywczy w Polsce – podobnie jak w całej Europie – znajduje się pod silną presją czynników makroekonomicznych. Wysoka inflacja, zaburzenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz niestabilność geopolityczna sprawiły, że ceny żywności wzrosły w tempie nienotowanym od dekad. Dla wielu gospodarstw domowych oznacza to konieczność weryfikacji dotychczasowych przyzwyczajeń zakupowych i szukania oszczędności w najbardziej podstawowych kategoriach produktów.
„Wysoka inflacja i niestabilność gospodarcza sprawiają, że Polacy zaczynają kupować coraz bardziej świadomie. Zamiast kierować się wyłącznie przywiązaniem do marki, szukają rozwiązań, które pozwolą im zaspokoić potrzeby żywieniowe przy mniejszym obciążeniu budżetu. Wyniki badania pokazują, że ponad 50% Polaków wykorzystuje zniżki i rabaty, aby wydawać mniej na zakupy” – komentuje Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.
Według danych z badania najpopularniejszą metodą radzenia sobie z rosnącymi cenami żywności jest korzystanie z kuponów i promocji. Ponad połowa Polaków (53%) deklaruje, że w ten sposób stara się wydawać mniej na zakupy spożywcze.
Przygotowany przez agencję PRCN raport pomaga lepiej zrozumieć, jak Polacy reagują na dynamicznie zmieniającą się sytuację ekonomiczną i jakie strategie przyjmują w codziennych wyborach konsumenckich na rynku spożywczym. Temat ten nabiera szczególnego znaczenia w kontekście utrzymującej się inflacji i coraz silniejszej presji ekonomicznej odczuwanej przez gospodarstwa domowe.
Jakie sposoby oszczędzania wybierają Polacy?
Oprócz korzystania z kuponów i promocji, Polacy często sięgają po inne sposoby ograniczania wydatków na żywność. Najczęściej wybierane strategie to: gotowanie w domu zamiast jedzenia na mieście (44%), robienie zakupów w tańszych sklepach (41%) oraz sięganie po tańsze zamienniki produktów (36%). Co trzecia osoba rezygnuje z zakupu niektórych artykułów – najczęściej deklarują to mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), gdzie odsetek ten wynosi aż 46,6%.
Mieszkańcy dużych aglomeracji częściej ograniczają również częstotliwość i ilość zakupów spożywczych. Niemal ⅓ z nich wskazuje, że kupuje żywność rzadziej lub w mniejszych ilościach. Dla porównania, w mniejszych miejscowościach i na wsiach odsetek ten mieści się w przedziale od 14,3% do 23,1%, co może świadczyć o większej presji kosztowej w największych miastach.
Ponadto blisko co czwarty badany jako metodę oszczędzania wskazał także wybór marek własnych, robienie zakupów w większych opakowaniach lub ograniczanie ilości kupowanej żywności.
Kobiety częściej niż mężczyźni podejmują konkretne działania, aby ograniczyć wydatki
Dane z badania wyraźnie pokazują, że kobiety bardziej aktywnie szukają sposobów na oszczędzanie. W niemal każdej kategorii odpowiedzi odsetek kobiet deklarujących dane działanie jest wyższy niż wśród mężczyzn. Ponad 59% kobiet korzysta z kuponów i promocji (w porównaniu do 46,4% mężczyzn), a 50,1% gotuje więcej w domu zamiast jeść na mieście (w porównaniu do 37,8% mężczyzn). Kobiety częściej także rezygnują z zakupu niektórych produktów (35,1% oraz 33,7%) oraz sięgają po tańsze zamienniki (38,6% oraz 32,9%).
Co ciekawe, niemal dwa razy więcej mężczyzn (11,4%) niż kobiet (5,1%) deklaruje, że nie zmieniło swoich nawyków zakupowych. Może to sugerować większą elastyczność kobiet w dostosowywaniu codziennej konsumpcji do trudnej sytuacji ekonomicznej i bardziej świadome podejście do zarządzania budżetem domowym.
Wydatki na żywność w Unii Europejskiej
Według danych Eurostatu w 2023 roku gospodarstwa domowe w Unii Europejskiej przeznaczyły średnio 13% swoich całkowitych wydatków konsumpcyjnych na żywność i napoje bezalkoholowe. Największy odsetek zanotowano w Łotwie (20,6%), Bułgarii (20,2%) oraz na Słowacji (19,6%), podczas gdy najniższy udział odnotowano w Irlandii (8,6%), Luksemburgu (9,4%) i Austrii (10,4%).
„Jak pokazują dane unijne, wydatki na żywność niezmiennie stanowią istotną część domowego budżetu. To kategoria, której trudno zrezygnować, dlatego jej udział dobrze oddaje codzienne realia ekonomiczne wielu rodzin. Polska plasuje się powyżej średniej unijnej z wynikiem około 19%, co wskazuje na stosunkowo wysoki udział wydatków na żywność w budżetach polskich gospodarstw domowych” – komentuje Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.
Jeśli chcieliby Państwo zapoznać się z pełną wersją publikacji, prosimy o kontakt w wiadomości prywatnej z podaniem adresu email.




Adres
Al. Jerozolimskie 81, 17 p. PRCN
Central Tower 02-001 Warszawa
Kontakt:
prcn@prcn.pl
+48 501 162 317